08 heinä Uusi maailma tarvitsee uusia ratkaisuja
Maailma muuttui 24.2. Tämä muutos tulee olemaan pitkäkestoinen ja vaatii meiltä aivan uutta ajattelua. Turvallisuuden ja talouden haasteiden lisäksi tämä koskee liikenneyhteyksiä. Moottoritien ja oikoradan hyödyt ovat olleet kiistattomat. Päijät-Hämeessä tarvitaan jälleen samaa otetta. Lahti–Heinola–Mikkeli-raideyhteys avaa Savon ja Kainuun uudella tavalla. Kustannustehokkaita investointeja nykyratoihin tarvitaan myös nopeasti.
Itärata-hankkeesta puuttui jo alussa taloudellinen realismi ja järkevä harkinta. Sodan syttymisen jälkeen hankkeen taustavoimien tulisi jo itse ymmärtää, että Itä-Suomi tarvitsee uutta ja investointeja, mutta että Itäratahanke ei ole se ratkaisu. Lahden oikorata oli sen sijaan jo itsessään aito itäratalinjaus. Radan jatkaminen Heinolan kautta Mikkeliin kytkisi tehokkaasti koko itäisen Suomen osaksi nopeita raideyhteyksiä. Uudessa raideselvityksessä on arvioitava matka-aikojen nopeuksia ja sitä, kuinka Heinola–Mikkeli-rata todella avaisi Savo-Karjalan ja Kainuun kunnolla. Myös hankkeen taloudelliset kustannukset ja toteutusaikataulu olisivat aivan eri luokkaa, kuin teollisuudelle hyödytön Porvoo–Kouvola-linjaus.
Lentoliikenteen sähköistyminen tulee avaamaan uuden aikakauden Suomen kotimaan yhteyksille. Finnair suunnittelee sähkölentokoneiden käyttöönottoa lyhyemmillä reiteillä jo vuonna 2026. Päijät-Hämeen on otettava tavoitteekseen nyt oma lentoyhteys. Lahti-Vesivehmaan lentokenttä tarjoaa yhden hyvän lähtökohdan uudelle lentoliikenteelle ja koko Päijät-Hämeen kytkemiselle säännöllisten reittilentojen piiriin. Itä-Hämeen ja Vierumäen saavutettavuus nousisi kokonaan uudelle tasolle.
Tulevaisuuden sähköliikenne kulkee raiteiden ja ilmailun lisäksi myös vesillä. Sisävesiemme muodostaman väyläverkon mahdollisuuksiin on herättävä viimeistään nyt. Sähköllä toimivat vesiyhteydet ovat niin teollisuuden logistiikan kuin matkailun käyttämätön valtti. Kyse on myös kansallisesta riskienhallinnasta. Kimolan kanava kytkee jo nyt upealla tavalla Päijänteen Kymijokeen. Kanavaa voisi jatkaa aina Suomenlahdelle saakka. Uusi Päijänteen merireitti olisi koko Järvi-Suomen yhteinen hanke, johon pystyttäisiin kytkemään myös Saimaan meriyhteys nyt kun liikenne Saimaan kanavassa on hiljentynyt. Ruotsissa on onnistuttu saaristo- ja vesistömatkailussa, ja Päijät-Hämeessä on siihen myös mahdollisuus.
Liikenneyhteyksien ohella Päijät-Hämeen työvoimatilanne nousee kansalliseen keskiöön. Lahdesta on tulossa syksyllä osatyökykyisiä työllistävän Työkanavan pilottikaupunki. Yliopisto ja korkeakoulutus ovat tärkeitä, mutta teollisuuteen nojaavana alueena suurin pula on metalli- ja puualan osaajista. Ammattikoulutukseen tarvitaan siksi uusia väyliä. Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen on yksi näistä ja tähän rakennamme nyt uutta Mestarimallia.
Itä-Hämeen kesä tarjoaa kaikkea, mitä ihminen tarvitsee. On ulkotapahtumia, luontoa ja markkinoita. Itä-Hämeen kesä tarjoaa kaikkea, mitä ihminen tarvitsee. On ulkotapahtumia, luontoa ja markkinoita. Kierrän Itä-Hämeessä ahkerasti elokuussa: tapaamisiin Heinolassa, Hartolassa, Sysmässä ja Iitissä!
Kirjoitus on julkaistu Itä-Hämeessä 7.7.2022.